הרובוט שמעניק תקווה חדשה

תוכן עניינים

אנשים בריאים אולי יתקשו לדמיין מה זה אומר לאבד את היכולת לעשות את הפעולות הפשוטות ביותר כמו לאכול, לשבת, להחזיק ספר, לצחצח שיניים ועוד. חברת ReWalk, שהוקמה בשנת 2011 על ידי ד״ר עמית גופר, חשבה בדיוק על הפתרון הזה – להעניק למשותקי הגפיים תקווה חדשה באמצעות פיתוח רובוט חדשני.

פרויקט הרובוט של ReWalk וגלעד אר אם רובוטי

ReWalk מייצרת ומשווקת שלד רובוטי חיצוני לאנשים הסובלים הן מפגיעה בעמוד השדרה והן מפגיעה עצבית. הרובוט מתחבר באמצעות רצועות לרגליים, ומאפשר למשותקים להתיישב, לעמוד בכוחות עצמם, לעלות ולרדת במדרגות וגם בצעידה על פני שטח שאיננו מישורי.
בתום אימון מסויים עם הרובוט יכול משותק הגפיים להתרומם מכיסא הגלגלים, ולהתהלך באמצעות התנועה הרובוטית של השלד החיצוני.

הרובוט שמסייע לנפגעי גפיים לקום וללכת

במשך שנים ארוכות מהנדסים ויזמים ניסו לפתח פתרונות שונים באמצעות רובוטים ובאמצעים טכנולוגיים שונים שיסייעו למשותקי הגפיים, אולם הנסיונות הללו פתרו בדרך כלל רק חלק מהאתגר.
עמית גופר הישראלי, ד"ר למחשבים והנדסת אלקטרוניקה ויזם סדרתי בתחום הרפואי, החל לפתח את המוצר הטכנולוגי מספר שנים לאחר שנותר נכה בארבע גפיו בעקבות תאונת טרקטורון קשה שעבר.

צועדים אל המחר ומתגברים על האתגרים הטכנולוגים

בתום השיקום ולאחר שהבין כי לא יוכל לצעוד יותר בכוחות עצמו, הוא מחליט לפתח מוצר שיעניק תקווה חדשה לפגועי עמוד השדרה, ובכך יסייע להם רבות בשיפור איכות חייהם ובתפקוד היומיומי. במסגרת ראיון שנערך עימו בעבר אמר גופר שהוא יצא לדרך יזמית (ובפעם השנייה בחייו) לאחר שלא היה נראה לו הגיוני כי בעידן הטכנולוגי שבו אנחנו חיים לא יהיה תחליף לכיסא הגלגלים. הרובוט, עליו עמל גופר, מורכב מחיישנים, הקולטים את תזוזת גוף הנכה ומגיבים בהתאמה – הטיה קלה של פלג הגוף העליון בדומה למכשיר הסגאווי מפעילה את רגלי הרובוט, וההליכה עצמה מתאפשרת באמצעות קביים רגילים. הרובוט מיועד לשימוש יומיומי, בבית, במשרד ולשעות הפנאי.


גב הרובוט יוצר באמצעות הדפסה בטכנולוגיית תלת-מימד. מדובר בטכנולוגיית מידול וייצור הצוברת תאוצה בשנים האחרונות, וכיום נעשה בה כבר שימוש במגוון תחומים כגון: הנדסה, תעשייה, רפואה, צבא, שיקום, אופנה ועוד. טכנולוגיית תלת המימד והמדפסות בראשן פועלת על בסיס שימוש בחומרי גלם הנדסיים, שבאמצעותם מיוצרים החלקים בשכבה אחרי שכבה עד להשלמת בנייתו של הדגם (המוצר). מדובר בשימוש בחומרים טרמופלסטיים ופוטופולימריים כגון: פוליקרבונט, ניילון, אולתם, ABS ועוד. אלו חומרים המגלים עמידות גבוהה לחום, לנפילות, פגיעות שונות ובלאי בשימוש יומיומי.   

מאב טיפוס ועד "לדבר האמיתי"

המוצרים שנוצרו באמצעות השימוש בטכנולוגיה הזאת מתבססים על תכנון ממוחשב וקפדני של האובייקט ושימוש בתוכנות מחשב שונות כמו solidworks, ועל בסיס רעיונותיהם המקוריים של היזמים. הטכנולוגיה מאפשרת הדפסת מוצרים בתלת מימד, בתבניות סיליקון ובחומרים פוליאוריטנים בהתאמה אישית ללקוח. בעולם הרפואי-שיקומי ניתן כיום לראות שימוש במדפסות כאלה לייצור חלקי גוף, מתכות, פרוטזות, סדים ועוד.
החיבור בינינו לבין חברת Rewalk היה מאתגר ומעניין במיוחד, כשהתבקשנו לייצר עבורם את גב הרובוט, שהוא למעשה מארז המכיל את הסוללות ואת האלקטרוניקה היושב על גב הנכה. 
האתגר בפרויקט היה למקסם את פיתוח האב טיפוס על סמך דרישות החברה. באמצעות טכנולוגיית תלת מימד הדפסנו אבות טיפוס, עד לאישור האב טיפוס שהתאים בצורה מושלמת לדרישות המוקדמות של הלקוח.

ייצור חלקים לרובוטים זה לא משחק ילדים

שאפנו לייצר חלק מחלקיי הרובוט שייתן מענה מקצועי, פרקטי וכמובן שיהיה גם מרשים ויזואלית. במשך מספר שנים ליווינו מקרוב את הפרויקט הזה, בנינו את החלקים בהדפסה מ- ABS בטכנולוגיית תלת מימד דרך כל השלבים שבדרך ועד לגימור וצביעה.

גלעד אר אם בחוד החנית של ייצור ופיתו מודלים בתלת מימד

אחד הראשונים שזכה להשתמש במוצר החדש הוא רדי קאיוף, נכה צה”ל שמרותק לכיסא גלגלים מעל ל- 20 שנה. באמצעות הרובוט הצליח קאיוף לראשונה לעמוד כשהוא מחבר את רגליו למעין רתמות פלסטיק, הנתמכות על ידי רצועות בד ומופעלות על ידי חיישנים, ועל הגב נמצא ״מוח״ הרובוט בתוך ילקוט המולבש על גבו. כעבור שני עשורים הגשים ד״ר גופר חלום לקאיוף – לעמוד פנים אל פנים מול זוגתו בטקס יום הנישואין שלהם.   

איך זה נראה במציאות

הסרטון שבו נראה קאיוף עומד לצד כלתו הטרייה הופץ ברשתות החברתיות, ומכל העולם החלו להגיע הזמנות לרכישת הרובוט. לאחרונה הודיעה החברה כי ממשלת ארה״ב תרכוש את הרובוט עבור מרכזי השיקום שלה לטובת לוחמים שנפצעו. אין ספק כי הרובוט של חברת Rewalk הפיח תקוה חדשה עבור עשרות מיליוני נכים ברחבי העולם שלא האמינו כי יוכלו ללכת שוב.

העתיד כבר כאן

להדפסה בתלת מימד פוטנציאל רב בקידום איכות חייהם של אנשים הסובלים ממוגבלויות פיזיות שונות. כבר כיום הרופאים מעריכים ונעזרים בטכנולוגיית התלת מימד ובמגוון חומריה הרבים, ובכך מנסים לייעל ולזרז פתרונות רפואיים שהיו עד כה מסובכים.

Picture of גלעד וייס
גלעד וייס

מנכ''ל חברת GILAD RM
כבר מעל 30 שנים בתחום עולם ההדפסות תלת מימד

פנו אלינו עוד היום

לוגו גלעד אר אמ

חברת GILAD RM תספק עבורך את השירות הטוב יותר – החלום שלך נמצא במרחק לחיצה אחת

פוסטים אחרונים